اطلاعات خاص خودرویی

چگونه ماشین بخریم که سر ما کلاه نرود ؟!

چگونه ماشین بخریم که سر ما کلاه نرود ؟!

چگونه ماشین بخریم که سر ما کلاه نرود ؟!

به یک دوست یا یکی از همسایگان خود بگویید که به دنبال خرید یک خودروی نو یا دست دوم هستید. احتمالا با داستانهایی در مورد اینکه آنها در آخرین خرید خود چقدر موفق شده‌اند ، همراه با توصیه های در مورد خرید خودروی بی نظیر خود ، متعجب خواهید شد !

واقعیت این است که یکی از اهداف نمایندگی های خودرو این است که هر خریدار فکر کند بهترین معامله خودروی جهان را انجام داده است .

با ما همراه باشید  و  بهترین نکات در مورد دانش خرید خودرو و زمان دور شدن از یک معامله بد را بخوانید .

چگونه ماشین بخریم که سر ما کلاه نرود ؟! خرید خودرو

1)  میزان بودجه خود را بدانید

قبل از اینکه در مورد خرید ماشین بعدی خود تصمیم بگیرید مهم است که بودجه ماهانه خود و اینکه چگونه می توان با آن یک ماشین جدید تهیه کرد را تماما بدانید . شما می بایست تمام هزینه های ماهانه فعلی خود را جمع کنید ، از جمله آب ، برق ، پوشاک ، اقساط و … . سپس هزینه های ماهانه یک خودرو شامل بیمه ، سوخت ، پارکینگ و نگهداری را به هزینه های ماهانه فعلی خود اضافه کنید.

2) وسیله نقلیه مناسب خود را پیدا کنید

هنگامی که بودجه خود را در نظر گرفتید ، می توانید به دنبال وسیله نقلیه ای متناسب با نیاز و سبک زندگی خود باشید . در نظر بگیرید که چند نفر را باید حمل کنید و به علاوه اینکه به چقدر فضا برای وسایل همه نیاز دارید . به مکان هایی که ممکن است مسافرت کنید، شرایط جاده و میزان سفرتان فکر کنید . فقط به جایی که امروز هستید نگاه نکنید بلکه به چند سال آینده ماشین خود فکر کنید .

 چگونه ماشین بخریم که سر ما کلاه نرود ؟! - شرایط خرید خودرو

3) اصطلاحات را یاد بگیرید

گم شدن در اصطلاحات خرید خودرو و وام خودرو آسان است . صنعت خودرو با واژگان خاص خود همراه است و با ظهور فناوری های جدید به سرعت در حال تغییر است. خودروسازانی که از نام های متفاوتی برای صحبت در مورد سیستم های مشابه استفاده می کنند، آن را حتی چالش برانگیز تر هم می کنند.

4) فرایند خرید خودرو را بشناسید

می توانید با یادگیری نحوه خرید خودرو ، نحوه قیمت گذاری و نحوه مذاکره با یکدیگر ، زمین بازی را یکسان کنید ‌. اینترنت و اپلیکیشن ها اطلاعات بیشتری نسبت به قبل به خریداران می دهند. درک فرآیند خرید خودرو همچنین به شما کمک می‌کند تا ترفند ها و تکنیک هایی که فروشنده می خواهد برای وارد کردن شما به معامله از آن استفاده کند را شناسایی کنید . شما خواهید دانست که چه زمانی باید از معامله دور شوید !

5) چه زمانی باید ماشین بخرم؟

ساده ترین پاسخ این است که قبل از اینکه نیاز به خرید خودرو داشته باشید ، باید خودرو بخرید . اگر از وسیله نقلیه فعلی خود تا زمانی که خراب شود و شما را سرگردان کند استفاده کنید ، تنها وسیله نقلیه ای که ارزش مبادله ای کمی دارد خواهید خرید و بدون زمان کافی برای تحقیق درباره خرید و تامین مالی خود اقدام خواهید کرد . با اطلاع از نظرات کاربران در مورد وسیله نقلیه ای که هم اکنون در اختیار دارید ، اگر به نقطه بحرانی خرابیِ خودرو خود نزدیک شوید ، می توانید زودتر از موعد مشخص اقدام به خرید کنید .

خرابی خودرو

6) سریعا اقدام به خرید نکنید !

سعی کنید تا زمانی که تمامی بودجه خودروی فعلی خود را پرداخت نکرده اید یا نمی توانید با پس انداز باقی مانده خود آن را پرداخت کنید ، اقدام به خرید خیلی سریع ماشین جدید نکنید ، وگرنه شما برای دو خودرو به طور همزمان پول پرداخت خواهید کرد. ممکن است در معرض خطر مالی قرار بگیرید . بهتر است که منتظر بمانید تا باقیمانده پرداخت خودروی فعلی تان انجام شود و به اندازه کافی پس انداز کنید تا پیش پرداخت قابل توجهی برای خودروی نو یا دست دومی که قرار است تهیه کنید  داشته باشید .

7) امتیاز اعتباری حساب بانکی خود را بدانید

این نکته خوبی است که از امتیاز اعتباری حساب بانکی خود باخبر باشید که به شما این امکان را می‌دهد با دیدی بهتر اقدام به دریافت وام خرید خودرو کنید.

8) یک وام از پیش تایید شده دریافت کنید

حداقل از یک بانک برای یک وام از پیش تعیین شده درخواست کنید زیرا بدون پیشنهاد مالی در دسترس ، فروشنده انگیزه برای معامله قطعی با شما نخواهد داشت .

9) مشخصات فنی خودروها را بخوانید

مشخصات فنی خودروهای ایرانی و وارداتی یک نکته کلیدی است . این اطلاعات همواره به روز می‌شوند و ممکن است با معرفی مدل های جدید تغییر کنند و همین کنترل مشخصات فنی، شما را در انتخاب بهتر یاری می کند .

مشخصات فنی خودروها

10) توجه به زمان تحویل خودرو

خودروهایی که به صورت پیش فروش فروخته می شوند در موعد مقرر به مشتری تحویل داده خواهند شد. بنابراین ممکن است است مشکلاتی از جمله تحریم و مشکلات خودروهای مونتاژی سبب شود که در مدت زمان طولانی تری خودرو خود را تحویل بگیرید .

11) بدنه خودرو را چک کنید

پیش از آنکه خودرو را تحویل بگیرید،  بدنه  آن را به دقت مورد بازدید قرار دهید و اگر مشکلی وجود داشت از تحویل گرفتن آن خودداری کنید. زیرا نمایندگی وظیفه دارد تا خودروی بدون ایراد را به شما تحویل دهد. در بازار آزاد در صورت وجود هرگونه ایراد، افت قیمت خودرو حتمی است .

12) بررسی آپشن ها و تجهیزات  خودرو  طبق قرارداد

موارد ذکر شده در قرارداد را بررسی کنید زیرا پس از تحویل خودرو نمایندگی در قبال موارد ذکر شده در قرارداد هیچ گونه مسئولیتی ندارد و تعویض نمی کند . کولر می تواند بعدها هزینه های بسیاری را بابت تعمیر به بار آورد. از این رو در زمان تحویل خودرو با کمی صبر و حوصله کولر را چک کنید .

13) توجه به خوردگی و زنگ زدگی بدنه ماشین

یک آهنربا را بر روی بدنه خودرو بکشید. در صورتی که آهن ربا به بخشی از سطح بدنه نچسبید، می توانید از سالم بودن بدنه اطمینان حاصل کنید .

14) چک کردن سیستم تعلیق

می‌توانید فشار زیادی را به صورت عمودی بر خودرو وارد کنید . اگر خودرو به حالت اولیه خود برگشت،  نشانه سالم بودن سیستم تعلیق است و اگر شروع به لرزیدن کرد، علامت معیوب بودن سیستم تعلیق است .

 سیستم تعلیق

 

15) چک کردن در ها ، پنجره ها ، کاپوت و صندلی ها

در ها ، پنجره ها  و کاپوت    و   در صندوق عقب را بررسی کنید که به آسانی باز و بسته شوند و کلید های آن ها به راحتی در قفل چرخیده و در را باز و بسته می کنند ‌. همچنین می توانید با چک کردن صندلی از پاره نبودن آن اطلاع پیدا کنید . علاوه بر آن کفی ماشین را بردارید تا اگر کف خودرو زنگ زدگی داشت از آن اطلاع پیدا کنید که به معنی نفوذ آب به درون خودرو می باشد .

 

16) روشن کردن موتور و کنترل تجهیزات مربوط به برق خودرو

اجازه دهید موتور خودرو چند دقیقه کار کند تا در صورت وجود مشکل صدای ناهنجار به گوش شما برسد . تمامی چراغ ها و راهنما ها و علائم هشدار دهنده و سیستم پخش صوت خودرو و برف پاکن ها باید به درستی کار کنند . کاپوت را بالا بزنید و مواردی از جمله سوختگی و سیم کشی اضافه و غیر صحیح و تغییر شکل قطعات پلاستیکی و نشتی روغن و مایعات خودرو و نقاط جوش و لحیم کاری را بررسی کنید . 

بررسی فنی خودرو

در نهایت شما می توانید با چک کردن سیستم  سرمایشی  و گرمایشی ، آگاهی از قطعات تعویض شده ، دود خروجی از اگزوز ، ترمز ها ، بررسی مدارک ، قیمت خودرو کارکرده ، سرعت خودرو ، لاستیک ها و آج های روی آن ، خرید نکردن از دلال ها ، پرداخت نکردن مبلغ به صورت یکجا  و حتماً بازدید یک کارشناس فنی  از خودرو شما،  از خرید خود اطمینان لازم را حاصل کنید.

 

حرف آخر

داشتن یک خودروی مناسب و سالم از دغدغه‌های مهم مردم است که از این رو توصیه می شود به نکاتی که هنگام خرید خودرو صفر و کارکرده در این مقاله بدان اشاره شد ، دقت کافی داشته باشید. به هنگام خرید ، تنظیم سند و تحویل خودرو، این نکات را رعایت کنید ‌. زیرا پیش آمده است که افراد با هزینه های زیاد در اقدامی نادرست خودرویی را خریداری کرده اند  که جز از دست رفتن هزینه هیچ نفعی نداشته است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *