قطعات خودرو

نکات طلایی درباره شمع و  وایر خودرو

نکات طلایی درباره شمع و  وایر خودرو

شمع

نکات طلایی درباره شمع و  وایر خودرو

در خودروهای مجهز به موتور بنزینی، برای احتراق سوخت داخل موتور، احتیاج به ایجاد جرقه است. شمع خودرو قطعه‌ی کوچکی است که داخل سیلندر خودرو قرار می‌گیرد.

نکات طلایی درباره شمع و  وایر خودرو -شمع

ولتاژ از یک جهت به شمع وارد شده و از طرف دیگر شمع وظیفه دارد که این ولتاژ را به جرقه تبدیل کند تا مخلوط هوا و بنزینی که در سیلندر وجود دارد از طريق این جرقه منفجر شده و به این ترتیب انرژی مایحتاج موتور تأمین شود. این جرقه به وسیله شمع با انتقال برق ولتاژ بالا توسط وایر شمع از کوئل یا دلکو، صورت می‌پذیرد. خصوصیت و کیفیت وایر شمع باید به صورتی باشد که نوسانات قوی الکتریکی و پارازیت یا امواج مزاحم ایجاد نکند.

نکات طلایی درباره شمع و  وایر خودرو- عملکرد شمعانواع شمع خودرو

در بازار قطعات یدکی خودرو انواع مختلفی شمع وجود دارند که هر یک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. انواع شمع‌های خودرو عبارتند از شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمع‌های چند الکترودی.

شمع‌های پلاتینیومی به دلیل اینکه جنس الکترود آنها از آلیاژپلاتینوم است ضمن اینکه عمر بالایی دارند می‌توانند تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد حرارت را تحمل کرده و تا ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر مفید داشته باشند. شمع‌های ایردیومی نیز که جنس الکترود مثبت آنها از ایریدیوم است از طول عمر بالاتری نسبت به شمع‌های پلاتینیومی برخوردار هستند.

 

روش کار شمع خودرو

همانطور که گفته شد شمع از اجزای مختلفی تشکیل شده است. پس از اینکه کوئل خودرو جریان با ولتاژ پایین را از باتری خودرو دریافت کرد ولتاژ آن را افزایش می‌دهد و سپس این جریان ولتاژ بالا به شمع منتقل می‌شود. پس از این اتفاق جریان بین دو الکترود مرکزی و جانبی موجود در شمع که یکی مثبت و دیگری منفی است افزایش یافته و ساختار گازهای موجود در محفظه را تغییر می‌دهد. با افزایش ولتاژ گازهای موجود یونیزه می‌شوند و رسانای جریان الکتریکی شده و در محفظه ایجاد احتراق می‌کنند.

شمع‌های به طور عادی به ولتاژی حدود ۱۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت یا بیشتر احتیاج دارند تا بتوانند عمل احتراق را به خوبی انجام دهند.

نکات طلایی درباره شمع و  وایر خودرو- روش کار شمع خودرو

علائم خرابی شمع

شمع خودرو را باید یک قطعه مصرفی دانست که بر اثر استفاده در طول زمان مستهلک می‌شوند و باید هر از چند گاهی آنها را تعویض کرد. با ایجاد جرقه توسط شمع مقداری اندکی از الکترود آن از بین می‌رود و در نتیجه پس از مدتی استفاده این الکترود به صورت کامل فرسوده می‌شود و توان جرقه زنی آن از بین می‌رود.

علائم خرابی شمع خودرو

از اولین علائم خرابی شمع خودرو می‌توان به استارت نخوردن و کاهش شتاب خودرو اشاره کرد. در ضمن ایجاد تغییرات یا صدمات فیزیکی در شمع نیز از نشانه‌هایی است که زمان تعویض آنها را مشخص می‌کند. شکسته شدن عایق چینی شمع یا تغییر اندازه سر شمع و تغییر رنگ عایق چینی آن نیز از دیگر علائم خرابی شمع است.

گاهی اوقات نیز رسوباتی در سر شمع جمع می‌شود و در عملکرد صحیح آن اختلال ایجاد می‌کند. از شایع‌ترین خرابی شمع‌ها نیز به دود زده و سیاه شدن شمع‌ها باید اشاره کرد که البته این نشان می‌دهد که در ترکیب نسبت هوا و بنزین خودرو مشکلاتی وجود دارد. گاهی اوقات نیز خاکستر سفید رنگ بر روی سر شمع قابل مشاهده است که بر اثر کیفیت سوخت ایجاد می‌شود ولی با این حال بر روی عملکرد این قطعه اثرگذار است.

روغن زدن شمع‌ها نیز نشانه بدی برای مالک خودرو است چرا که به معنای ورود روغن به درون سیلندر، روغن سوزی موتور و تأثیر سوختن آن بر روی شمع است که باید هر چه سریع‌تر برای حل این مشکل به متخصص مراجعه کرد.

به از بین رفتن الکترودهای شمع نیز دقت کنید تا در صورت تغییرات نامناسب در اولین فرصت آن را تعویض کنید. همچنین اگر موتور خودرو در حالت ثابت سخت کار می‌کند ممکن است شمع‌های خودرو نیاز به سرویس داشته باشند. مصرف سوخت بیش از حد نیز ممکن است به دلیل عملکرد نا مناسب شمع‌ها و در نتیجه افزایش مصرف سوخت باشد. خام سوزی موتور و قدرت پایین موتور در زمان شتاب گرفتن نیز به شما گوشزد می‌کند که به فکر شمع جدیدی برای خودروی خود باشد.

وایر

وایر شمع  کابل‌‌‌‌هایی هستند که ولتاژ قوی را در خودروهای کاربراتوری از دلکو و در خودروهای انژکتوری از کوئل به شمع انتقال‌ می‌دهند.

وایر

وظیفه وایر شمع، انتقال ولتاژ فشار قوی کوئل یا دلکو به سر شمع‌ها است، البته دیگر در خودروهای جدید از وایر استفاده‌ نمی‌کنند. ولی در خودروهایی که بکار رفته به علت اهمیت انتقال ولتاژ فشار قوی به سر شمع و جلوگیری از افت ولتاژ از وایرهای شمع با کیفیت و با جنس مطلوب نوع ابریشمی استفاده‌ می‌کنند.

 

انواع وایر

وایر شمع معمولی: از قدیمی ترین نوع وایرها هستند و در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری قدیمی استفاده‌ می‌شوند. این مدل برای خودروهایی که کوئل مقداری از شمع‌ها فاصله دارد استفاده‌ می‌شوند.

بوت وایر شمع: نام آن به علت شباهتی که به بوت (چکمه) دارد گرفته شده است. بوت وایر شمع برای خودروهای انژکتوری نسل جدید که کوئل روی شمع‌ها قرار‌ می‌گیرد نصب‌ می‌شود.

 

ویژگی‌های یک وایر شمع خوب

  • جریان الکتریکی را به خوبی از خود عبور دهد.
  • دارای مقاومت الکتریکی بالا باشد.
  • امواج الکترومغناطیسی مزاحم تولید نکند.
  • به دلیل گرمای زیاد موتور تحمل دمایی بالایی داشته باشد‌.
  • در برابر کشش و پاره شدن مقاومت کند.
  • قیمت آن ارزان و به راحتی در دسترس باشد.
  • طول عمر بالایی داشته باشد تا بتوانید آن را همزمان با شمع تعویض نمایید.

 

نکات طلایی درباره شمع و  وایر خودرو- ویژگی های یک وایر شمع خوب

علائم و نشانه‌های خرابی وایر شمع

  • خودرو شما استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود.
  • موتور خودرو لرزش دارد یعنی به گونه‌ای که سرنشین‌ها هم آن را احساس می‌کنند.
  • چراغ چک خودرو روشن می‌شود و به اصطلاح خودرو شما دو یا سه کار می‌کند.
  • افزایش ناگهانی مصرف سوخت
  • خام سوزی و خروج دود سیاه از اگزوز
  • هنگام کولر گرفتن خودرو شما به لرزه افتاده و خاموش می‌شود.
  • صبح‌ها که هوا سرد است خودرو با چند استارت روشن می‌شود.

علائم خرابی شمع خودرو

روش نگهداری از وایر شمع

  • همیشه شمع‌های خودرو را به موقع تمیز یا تعویض کنید، زیرا خرابی ‌شمع باعث از بین رفتن وایر می‌شود.
  • از شستشوی موتور خودرو پرهیز کنید، زیرا آب وارد وایر شده و باعث خرابی آن می‌شود، بهتر است، فریب شستشو با بخار و نانو را نخورید.
  • فقط در موارد ضروری ‌وایر را از روی شمع جدا کنید، کشش ممکن است باعث پارگی در وایر شود.
  • مراقب باشید روغن موتور روی وایر ریخته نشود. رویه وایر از پلاستیک و مواد نفتی تولید می‌شود به همین دلیل روغن آن را فاسد می‌کند.

 

 

اگر در جستجوی  بهترین شمع و وایر خودرو  هستید، حتما از ما مشاوره بخواهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *