اطلاعات خاص خودرویی

مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5

مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5

خودرو شاهین و خودرو پژو پارس tu5 دو سدان خانوادگی هستند که اولی محصول شرکت سایپا و دیگری محصول ایران خودرو است. ازآنجاکه این دو سدان در محدوده قیمتی مشابهی قرار دارند و تقریبا می‌توان گفت از نظر امکانات و عملکرد به هم نزدیک‌اند، در این مطلب به مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5 پرداختیم تا اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید، با درنظرگرفتن مزایا و معایب هرکدام از آنها و نیز با امکاناتی که دارند آشنا شوید تا اینگونه انتخاب برایتان راحت‌تر باشد.

معرفی خودرو شاهین

سایپا شاهین که اولین‎‌بار با نام رهام و در سال 1397 از آن رونمایی شد، یکی از محصولات جدید شرکت سایپا است که به‌تازگی راهی خیابان‌های کشورمان شده است. ظاهرا این خودرو روی پلتفرم بومی‌سازی شده SP100 ساخته شده است؛ پلتفرمی که مهندسین ایرانی در حین طراحی و ساخت آن پلتفرم B تویوتا (Toyota B Platform) را مدنظر قرار داده‌اند و از آن الهام گرفته‌اند. البته بنابر اظهارات مدیران ارشد شرکت سایپا، همه‌چیز به همین‌جا ختم نمی‌شود و از این پس شاهد تولید چندین محصول ایرانیزه دیگر روی پلتفرم SP100 خواهیم بود. در ابتدا قرار بر این بود که سایپا شاهین با پیشرانه برلیانس سری 300 راهی بازار شود؛ اما آغاز مجدد تحریم‌ها‌ سبب شد تا درون سینه شاهین از موتور ارتقا یافته تیبا استفاده شود.

معرفی شاهین

مشخصات فنی خودرو شاهین

سایپا شاهین در ابتدا قرار بود، مجهز به موتور 1.65 لیتری برلیانس H300 با 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور باشد. در عمل اما این امر محقق نشد. اکنون شاهین با موتور معروف M15T سایپا، عرضه می‌شود. فعلاً تیپ دنده دستی این خودرو در سبد محصولات سایپا قرار دارد.

 

مشخصات فنی

۱ نوع موتور ۴ سیلندر خطی بنزینی
۲ حجم موتور ۱۵۰۳ سی‌سی
۳ تنفس موتور توربو شارژر
۴ قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
۵ گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه
۶ حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
۷ شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه
۸ طول ۴۴۴۶ میلی‌متر
۹ عرض ۱۷۷۱ میلی‌متر
۱۰ ارتفاع ۱۴۹۰ میلی‌متر
۱۱ فاصله بین دو محور ۲۶۵۰ میلی‌متر
۱۲ حجم صندوق‌عقب ۴۲۰ لیتر
۱۳ وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم
۱۴ حجم باک ۴۷ لیتر
۱۵ استاندارد آلایندگی یورو ۵
۱۶ نوع بدنه سدان
۱۷ نوع رینگ آلومینیومی
۱۸ سیستم فرمان برقی
۱۹ محور محرک دیفرانسیل جلو
۲۰ تعداد سرنشین ۵
21 ظرفیت صندوق 420لیتر
22 ابعاد خودرو

          طول: ۴۴۴۶ میلیمتر

عرض: ۱۷۷۱ میلیمتر

ارتفاع: ۱۴۹۰ میلیمتر

فاصله محورهای جلو و عقب: ۲۶۵۰ میلیمتر

شاهین؛ دارای رینگ 15 اینچی آلومینیومی است و اندازه تایر آن 185/65R15 می‌باشد. در نظر داشته باشید که این خودرو دردسرهای موتور توربو را هم دارد. خوشبختانه این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

مشخصات ظاهری شاهین

اگر ازنظر ظاهری بخواهیم شاهین را با بسیاری از خودروهای وطنی مقایسه کنیم، شاهین خودروی بسیار زیباتری است. چراغ‌های کشیده آن در قسمت ضلع پایین انحنای جالبی دارد، جلوپنجره آن نه زیاد بزرگ است و نه زیاد کوچک و تناسبش را با چراغ‌ها و بخش تهویه هوا در قسمت پایین حفظ کرده است. آرم سایپا و دو نوار روی جلوپنجره هم به جذابیت آن افزوده است.

آینه‌های جانبی آن دورنگ هستند و طراحی قابل‌قبولی دارد. چراغ‌های پشت آن دو تکه هستند و ترکیب خوشایندی دارند. روی درهای خودرو هم یک فرورفتگی قرار داده‌اند که نمای ساده جانبی را جذاب‌تر کرده است.

در فضای داخل کابین شاهد داشبوردی کاملا ساده با طراحی مینیمال هستیم. به‌طورکلی خودرو شاهین جادار است و افراد می‌توانند به‌راحتی درون آن بنشینند. غربیلک فرمان سه شاخه است و روی یک‌طرف آن چند دکمه کنترل دارد؛ ولی به طورکلی ساده است و می‌توانست بهتر باشد. طراحی کنسول میانی هم می‌توانست بهتر باشد.

مشخصات ظاهری شاهین

 

امکانات رفاهی و ایمنی شاهین

سایپا شاهین از امکانات خوب و قابل قبولی برخوردار است. این خودرو مجهز به سانروف است و استارت دکمه‌ای دارد. از نظر ایمنی این خودرو مجهز به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است؛ ولی همچنان خبری از کیسه‌های هوای جانبی در این اتومبیل نیست. رهام دارای ایموبیلایزر، ایزوفیکس و سیستم هشداردهنده بستن کمربند ایمنی است. از دیگر امکانات ایمنی شاهین هم می‌توان به سیستم هشداردهنده امنیتی، دوربین عقب و ترمز ABS و  EBD اشاره کرد.

امکانات شاهین سایپا

ترمز و پایداری چهارچرخ دیسکی، مجهز به EBD، ABS، BAS، GSI، ESC
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو – کیسه هوای پرده ای – مجموعاً 6 کیسه هوا
سیستم صوتی مجهز به نمایشگر هفت اینچی – صفحه نمایش 10 اینچی آندروید در مدل لوکس و سوپرلوکس
دیگر تجهیزات

سیستم استارت و ورود بدون کلید – دکمه های کنترلی روی فرمان – تهویه مطبوع اتوماتیک – سانروف – سیستم روشنایی در روز – سنسور و دوربین دنده عقب – کروز کنترل – سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS – فرمان برقی – استارت دکمه ای

صندلی راننده در شاهین ۶ حالته و صندلی سرنشین جلو ۴ حالته است و تغییر حالت به صورت مکانیکی انجام می‌شود.

تجربه رانندگی

تجربه رانندگی با ماشین شاهین، تجربه‌ای مناسب است و فرمان و سایر قطعات خودرو از نرمی و روانی مناسبی برخوردار هستند و همین امر باعث می‌شود تا فشار زیادی روی راننده وارد نشود. سواری این خودرو نرم است و سرعت‌های پایین آرامش مناسبی در خودرو وجود دارد.

البته صدای موتور در کابین به گوش می‌رسد و شاید همین امر یکی از نکات منفی این خودرو باشد. ترمزهای ماشین شاهین عملکرد مناسبی دارند و می‌توانند به خوبی سرعت خودرو را کاهش دهند و آن را بدون مشکل متوقف کنند.

از مزایای این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   زیباترین محصول سایپا
  • کابین و صندوق جادار
  •  ترمزهای دیسکی با عملکرد مناسب

برخی از معایب این خودرو عبارت‌اند از:

  • موتور ۸ سوپاپ
  • چابکی کم
  • کیفیت پایین متریال؛

 

معرفی خودرو پژو پارس tu5

پژو پارس TU5 حاصل تلاش متخصصان ايراني شركت ايران خودرو است كه از امكانات و تجهيزات رفاهي قابل قبولی سود مي برد، به گونه اي كه پس از گذشت چند سال از نخستين عرضه آن به بازار و وجود رقباي مدعي، اين خودرو هنوز جزء محبوب ترين خودروهاي سواري در كشور به شمار مي رود.

خودروی پژو پارس  سال ۱۳۷۹ به بازار آمده است. این سدان که قبلا پژو پرشیا نامیده می‌شد، روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است. مدل اتوماتیک پژو پارس با موتور tu5 است که تولید آن به سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد. دو سال در بازار موجود بود تا اینکه تولید آن را متوقف کردند. مجددا در سال ۱۳۹۶ ایران خودرو تولید این مدل را ازسرگرفت.

پژو پارس TU5 ال ایکس Peugeot Pars | خودرو

 

مشخصات فنی پژو پارس tu5

 

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۸ لیتر (ساده / دوگانه‌سوز / ELX)

۱.۶ لیتر (اتوماتیک / LX)

۱.۹ لیتر (ELX-XUM)

سیلندر / سوپاپ ۴ / ۸ (ساده / دوگانه‌سوز / ELX-XUM)

۴ / ۱۶ (اتوماتیک / LX / ELX)

تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۰۰ اسب بخار (ساده / دوگانه‌سوز بنزین)

۸۳ اسب بخار (دوگانه‌سوز گاز)

۱۰۵ اسب بخار (اتوماتیک / LX / ELX-XUM)

۱۱۰ اسب بخار (ELX)

گشتاور ۱۵۳ نیوتن.متر (ساده / دوگانه‌سوز بنزین)

۱۳۵ نیوتن.متر (دوگانه‌سوز گاز)

۱۴۲ نیوتن.متر (اتوماتیک / LX)

۱۵۵ نیوتن.متر (ELX-XUM / ELX)

گیربکس ۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتوماتیک

محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۱ ثانیه (ساده)

۱۳.۸ ثانیه (دوگانه‌سوز)

۱۵ ثانیه (اتوماتیک)

۱۳.۲ ثانیه (LX)

۱۰.۹ ثانیه (ELX-XUM)

۹ ثانیه (ELX)

سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (ساده/ دوگانه‌سوز بنزین / LX / ELX-XUM)

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت (دوگانه‌سوز گاز / اتوماتیک)

۱۹۵ کیلومتر بر ساعت (ELX)

مصرف سوخت ۹.۱ لیتر در صد کیلومتر (ساده / دوگانه‌سوز بنزین)

۹.۶۹ لیتر در صد کیلومتر (دوگانه‌سوز گاز)

۸.۱۵ لیتر در صد کیلومتر (اتوماتیک)

۷.۵ لیتر در صد کیلومتر (LX)

۸.۶ لیتر در صد کیلومتر (ELX-XUM)

۸.۱ لیتر در صد کیلومتر (ELX)

استاندارد آلایندگی یورو ۴
فرمان هیدرولیکی
بدنه سدان
نوع رینگ فولادی – آلومینیومی

 

 

مشخصات ظاهری پژو پارس tu5

طراحی ظاهری پژو پارس تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ ندارد که خودرویی متعلق به اواخر دهه ۸۰ میلادی است و می‌توان گفت که این سدان بیشتر به محصولات قدیمی پژو در دهه ۱۹۸۰ شباهت دارد و ماشینی قدیمی و از مد افتاده به حساب می آید.

با این حال، طراحی متفاوت سپرها و چراغ‌ها موجب شده تا پژو پارس در مقایسه ۴۰۵ جذاب‌تر و زیباتر دیده شود. همچنین خطوطی روی کاپوت اضافه شده تا شمایل عضلانی‌تری در مقایسه با ۴۰۵ به آن داشته باشد. زه روی درها پهن‌تر شده و از سادگی نمای جانبی کم کرده است و به جز این مورد، فرقی بین ظاهر پژو پارس و پژو ۴۰۵ از کناره‌ها مشاهده نمی‌شود.

در نمای عقب نیز تغییراتی در طراحی صندوق، چراغ‌ها و سپر انجام شده که ظاهری حجیم‌تر و خوشایندتر به پژو پرشیا داده است.

پژو پارس در طول دو دهه‌ای که روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد، ظاهر خود را حفظ کرده و با این حال، همچنان یکی از خودروهای پرفروش بازار کشور است.

طراحی داخلی پژو پارس

برعکس طراحی ظاهری، در سال‌های اخیر تغییراتی روی طراحی داخلی پژو پارس انجام شد که می‌توان به طرح جدید داشبرد، غربیلک فرمان، کیلومترشمار و رودری‌ها اشاره کرد. طراحی داشبرد جدید پژو پارس نسبت به گذشته بهتر شده و غربیلک فرمان و کیلومترشمار نیز هماهنگ با داشبرد عوض شده‌اند. اما کیفیت ساخت کابین جدید جالب نبوده و در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر که از مواد نرم ساخته می‌شد، کم‌کیفیت‌تر شده است.

کابین پژو پارس برای ۵ سرنشین بزرگسال جادار و راحت است، البته ممکن است افراد قدبلند با محدودیت‌هایی در فضای پا و فضای سر مواجه شوند.

با همه این تغییرات و به‌روزرسانی‌های کابین پژو پارس همچنان قدیمی به نظر می‌رسد و قابل مقایسه با رقبای چینی و حتی محصولات جدید ایرانی نیست.

طراحی داخلی پژو پارس

 

 

امکانات پژو پارس TU5

خوشبختانه لیست امکانات پژو پارس TU5 نسبت به گذشته کامل‌تر شده است هر چند هنوز هم جای خالی آپشن‌هایی چون پوشش چرم صندلی‌ها که محبوبیت بالایی بین مشتریان ایرانی دارد، حتی در لیست امکانات تیپ ELX‌ دیده می‌شود. بنابراین خودروی پژو پارس tu5 هم جزو خودروهای تقریبا کم‌امکانات به شمار می‌رود. بااین‌حال ترمزهای دیسکی در جلو، رینگ فولادی، آینه‌های جانبی برقی و راهنمادار که اتوماتیک تا می‌شوند، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، شیشه‌بالابر برقی هم در جلو و هم در عقب، امکان دسترسی به محتویات صندوق‌عقب از داخل کابین، سنسور دنده‌عقب، دو ایربگ و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو امکاناتی هستند که در این مدل قرار داده شده‌اند. غربیلک فرمان آن هم چرمی است.

در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی پارس مواردی چون 2کیسه هوای ایمنی‌، ترمز‌های جلو و عقب دیسکی مجهز به سامانه‌های کمکی ABS و EBD، سامانه ضد‌سرقت، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، بلوتوث(هندزفری) و ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق، زیر آرنجی صندلی عقب به همراه امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق، چراغ نقشه‌خوان و شیشه‌های برقی جلو و عقب (شیشه اتوماتیک راننده) را شامل می‌شود.

مزایا و معایب پژو پارس tu5

از مزایای این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جاداربودن فضای کابین
  • موتور tu5
  • مصرف سوخت بهینه‌تر نسبت‌به مدل‌های دیگر پژو پارس.

برخی از معایب این خودرو عبارت‌اند از:

  • حذف ترمز دیسکی از چرخ عقب
  • چابکی و شتاب کم
  • رینگ‌های فولادی
  • نبود صندلی‌های چرمی
  • امکانات کم.

 

 مقایسه شاهین و پژو پارس tu5

اگر بخواهیم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم، از نظر ظاهری مسلما شاهین زیباتر از پژو پارس tu5 است که سال‌هاست هیچ تغییری در ظاهر آن ایجاد نشده است. از نظر مشخصات فنی نظیر قدرت موتور و سرعت، شاهین یک‌سروگردن بالاتر از پژو پارس tu5 است. بااین‌حال ازنظر شتاب، پژو پارس از شاهین بهتر است. ترمزهای هر چهارچرخ شاهین دیسکی‌اند، درحالی‌که در پژو پارس tu5 ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای هستند. رینگ‌های شاهین آلومینیومی و رینگ‌های پژو پارس tu5 فولادی‌اند.

از سوی دیگر از نظر امکانات صدالبته شاهین برتر است. شاهین کروز کنترل دارد و از ۶ ایربگ بهره می‌برد که باعث می‌شود در جاده ایمنی بیشتری داشته باشد. همچنین سیستم تعلیق شاهین بهتر از پژو پارس tu5 عمل می‌کند. از نظر مصرف سوخت، هردو ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر استفاده می‌کنند که از این نظر تفاوت خاصی بینشان وجود ندارد. از نظر قیمت هم شاهین گران‌تر از پژو پارس tu5 است.

باتوجه‌به مواردی که در مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5 گفتیم، برای افرادی که بودجه بیشتری دارند یا دنبال امکانات بیشتری هستند، خودرو شاهین بهتر است. البته برخی افراد ممکن است بنا به سلیقه یا نظر شخصی خودشان یا بودجه کم، پژو پارس tu5 را انتخاب کنند. درهرصورت، هردوی این خودروها خودروی خوبی هستند و این بسته به تصمیم و سلیقه شماست که کدام‌یک را انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *