قطعات خودرو

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)  در خودروهای مدرن بسیار مورد توجه هستند. ترمزهای ضد قفل به رانندگان کمک می کنند تا در برخی شرایط جاده ای که ممکن است ترمز شدید ضروری باشد، خودرو را بهتر کنترل کنند. در خودروهای بدون سیستم ترمز ضد قفل، رانندگان در شرایط لغزندگی مسیر ، باید به گونه ای ترمز بگیرند که مطمئن باشند به دلیل قفل شدن چرخ‌ها، خودرو آنها از کنترل خارج نمی‌شود. در سیستم‌های ترمز ضد قفل،  هماهنگی فعالیت چرخ‌ها با یک حسگر روی هر چرخ انجام می شود و فشار ترمز در صورت لزوم تنظیم می گردد،  طوری که همه چرخ‌ها در محدوده سرعت مشابهی کار می‌کنند.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

نحوه عملکرد ترمز ضد قفل (ABS)

ترمزهای ضد قفل توسط تعدادی سنسور کنترل می‌شوند که نرخ کاهش سرعت شما را کنترل می‌کنند و زمانی که با سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی توقف می‌کنید فعال می‌شوند. این سنسورها سیگنالی را به کامپیوتر کنترل کننده ترمز می فرستند. هنگامی که سیستم احساس کند که شما خیلی سریع در حال توقف هستید ، فشار ترمزها را آزاد می کند تا از قفل شدن چرخها  و  نیز از لغزیدن یا چرخش خودرو شما جلوگیری کند. در حین کار عملگرهای ترمز ، آنها مرتبا باز و بسته می شوند تا زمانی که شما با خیال راحت سرعت خود را کاهش دهید. این سیستم ترمز به روشی کاملاً متفاوت با انواع ترمزهای قدیمی کار می کند. به همین دلیل، هرگز نباید از روش ها و تکنیک های قدیمی برای کاهش سرعت هنگام رانندگی با خودرو دارای سیستم ترمز ضد قفل استفاده کنید. ترمزهای ضد قفل به مراتب بهتر از ترمزهای قدیمی تر عمل می کنند.

نحوه عملکرد ترمز ضد قفل (ABS)

مزایای سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

  • توقف روی یخ : ABS از قفل شدن و سر خوردن حتی در مسیرهای لغزنده جلوگیری می کند و لذا با کمک به رانندگان در کنترل خودرو، در برخی شرایط جان انسان ها را نجات می دهد.
  • کاهش هزینه های بیمه : از آنجا که این سیستم ، یک دستگاه ایمنی کاملاً آزمایش شده و اثربخش است، بیمه‌گران اغلب به مشتریان خود به دلیل داشتن سیستم ABS بر روی خودروی خود تخفیف‌های خاصی می‌دهند.شرکت های بیمه خودرو به ویژگی های ایمنی خودرو بسیار توجه می کنند زیرا وجود امکانات و دستگاه های ایمنی ممکن است بر مبلغ نهایی خسارت پرداختی شرکت بیمه تأثیر بگذارد. از آنجا که ترمزهای ضد قفل در جلوگیری از انواع خاصی از تصادفات و در نتیجه انواع معینی از خسارت ها موثر بوده اند، شرکت های بیمه عموماً برای داشتن ABS به مشتریان خود تخفیف می دهند. به یاد داشته باشید در زمان تنظیم بیمه نامه خودرو خود ، از نماینده شرکت بیمه در این باره سوال کنید.
  • ارزش بالاتر خودروهای دارای ABS  به عنوان یک ویژگی ایمنی :  امروزه که فناوری ABS در بسیاری از خودروها به یک استاندارد تبدیل شده است، نداشتن آن می‌تواند منجر به قیمت گذاری پایین‌تر خودرو در زمان فروش شود.
  • کنترل کشش : سیستم کنترل کشش طراحی شده تا هنگام از دست رفتن چسبندگی چرخ های محرک خودرو، به بازگشت این چسبندگی و سهولت کنترل خودرو کمک کند.در واقع این سیستم هر زمانی که چرخ‌ها اصطکاک کافی با زمین برای انتقال گشتاور موتور خودرو به جاده را نداشته باشند، وارد عمل می‌شود.

مزایای سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

معایب سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

علی رغم این که ثابت شده است ترمزهای ضد قفل در اکثر موقعیت ها موجب ایمنی بیشتر می شوند و بیمه گذاران نیز خطر بسیار کمتری را برای یک وسیله نقلیه دارای ترمزهای ضد قفل در نظر می گیرند، برخی از معایبی که رانندگان در این نوع سیستم ترمز مشاهده کرده اند در پایین ذکر شده اند:

  • تناقض در زمان توقف: ترمزهای ضد قفل برای ترمزگیری مطمئن تر در مسیرهای لغزنده ساخته شده اند. با این حال، برخی از رانندگان می گویند که مسافت توقف در شرایط عادی با ABS طولانی‌تر می‌شود. علت این موضوع ممکن است خطاهای رخ داده در سیستم باشد یا اینکه ممکن است راننده با سرعت یکسان ترمز نکند.
  • هزینه های نگهداری : هزینه نگهداری ABS ممکن است گران باشد. اگر حسگرهای گران قیمت نصب شده روی هر چرخ از کالیبراسیون خارج شوند یا دچار مشکلات دیگری شوند، می‌توانند هزینه تعمیر بالایی را به صاحب خودرو تحمیل کنند. برای برخی، این دلیل بزرگی برای عدم تمایل به ترمز ABS در خودرو است.

با بهم ریختن عملکرد ترمزها، در سیستم ABS نیز مشکلاتی بوجود می آید. به طور مثال، انحراف سنسور جبران کننده ترمز ABS  باعث می شود خودرو به لرزه درآید، صدای بلند تولید شود یا به طور کلی در عملکرد ترمز تاثیر منفی ایجاد گردد.

معایب سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

تعمیر ترمزهای ضد قفل (ABS)

امروزه تقریباً هر خودرویی دارای ترمزهای ضد قفل استاندارد است. در نگاه اول، سیستم های ترمز ضد قفل به عنوان یک پیشرفت جدید قلمداد می شوند، با این حال این نوع ترمزها نزدیک به یک قرن است که تولید شده اند و برای اولین بار برای تثبیت فرود هواپیما ساخته شده اند.

به ندرت پیش می آید که ترمزهای ضد قفل از کار بیفتند. سیستم ABS برای عملکرد اولیه ترمز حیاتی نیست، زیرا خودرو بدون درگیر شدن ABS متوقف خواهد شد. با این حال، بدون ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش خودرو در حد انتظار اکثر رانندگان وجود نخواهد داشت.

در صورت بروز مشکل در یک سیستم ترمز ضد قفل، فقط یک جزء از کار می افتد، نه کل سیستم. بنابراین، تعیین هزینه متوسط تعمیر ترمزهای ضد قفل دشوار است. به همین دلیل، داشتن یک مکانیک یا مرکز خدمات خودرویی که بتوانید قبل از تعویض ترمزهای ضد قفل خودرو خود به آن اعتماد کنید بسیار مهم است. یک مکانیک قابل اعتماد در صورت خرابی تنها یک قطعه، سعی نمی کند که کل سیستم را تعویض کند، بلکه تنها قطعه خراب شده را تعمیر می کند.

تعمیر ترمزهای ضد قفل (ABS)

نصب ترمز ضد قفل (ABS)

اگر خودرویی دارید که سیستم ترمز ضد قفل ندارد، احتمالاً ساده ترین راه حل شما مراجعه به نمایندگی های سازنده خودرو شما است. مکانیک آنها بیشتر با مدل ماشین شما و آنچه برای نصب ترمزهای ضد قفل لازم است آشنا هستند. با این حال ممکن است اقدام بعدی شما مراجعه کردن به یک مکانیک معتبر باشد.

 

در هر شرایطی، چون یک سیستم ضد قفل باید با سیستم ترمز فعلی خودروی شما ادغام شود، نصب آن ارزان نخواهد بود. با این حال، مزایای چنین ارتقایی می تواند بسیار باارزش باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *