اطلاعات خاص خودرویی

اهمیت نگهداری و چکاپ خودرو

اهمیت نگهداری خودرو

هنگامی که به مسئله نگهداری و چکاپ خودرو میرسیم، پیشگیری هزار برابر بهتر از درمان است. تعمیر و نگهداری خودرو ارزان تر از تعمیرات عمده ناشی از بی توجهی است. به دلایلی، بسیاری از افراد در نگهداری خودروی خود کوتاهی  می کنند.

اصول مهم برای نگهداری خودرو

روشهای مختلفی برای خراب کردن وسیله نقلیه شما وجود دارد و یکی از رایج ترین موارد این است که نگهداری اولیه را نادیده بگیریم. پس با ما همراه باشید تا مواردی که باید دوره ای بررسی کنید را به شما یادآور شویم.

چک کردن مداوم روغن موتور اتومبیل

بسیاری از دارندگان خودرو نمی دانند چگونه سطح روغن موتور خود را بررسی کنند. سردرگمی از مراحل اولیه شروع می‌شود و کاربران مطمئن نیستند که روغن را سرد یا گرم بررسی کنند. اما باید بگوییم که چکاپ خودرو یک فرآیند نسبتا آسان است که فقط چند دقیقه طول می کشد.

ابتدا باید مطمئن شوید که ماشین شما روی زمین صاف است. بررسی روغن روی یک سطح ناهموار می‌تواند باعث خطا در بررسی شما شود.

به دلایل امنیتی، اگر در ماشین‌ها تجربه ندارید، باید روغن ماشین خود را زمانی که موتور سرد است بررسی کنید تا از سوختن قطعات داغ جلوگیری کنید.

با این حال، می توانید سطح روغن موتور را در زمان گرم بودن نیز بررسی کنید، به خصوص اگر محیط شما یخبندان است. زمانی که هوا گرم است می توانید بهترین اندازه گیری را بگیرید، اما قبل از اندازه گیری سطح روغن موتور باید اجازه دهید موتور خودروی شما 10 تا 15 دقیقه خاموش شود.

میله روغن را که در محفظه موتور قرار دارد، پیدا کنید. این چوب اندازه گیری را بردارید و روی یک حوله کاغذی یا پارچه خشک و تمیز پاک کنید. چوب روغن را دوباره بچسبانید و دوباره روی آن قرار دهید. سطح روغن شما باید بین حداقل و حداکثر، تا حد امکان نزدیک به حداکثر باشد.

چک کردن مداوم روغن موتور اتومبیل

بررسی فشار هوا در تایرها

ناصحیح بودن فشار هوای تایر ها باعث پوسیدگی و حتی ترکیدن تایرها می شود. برای اجتناب از این موارد باید فشار هوای تایرها را چک کنید. هر زمان که ماشین را به پمپ بنزین می برید فشار هوای تایر ها را هم چک کند تا از سلامت آنها مطمئن شوید و با آسودگی خاطر برانید.

بررسی فشار هوای تایر ها

اتومبیلتان را بشویید

شستن خودرو هر دو هفته یکبار، کافی است. با این حال، شرایط بسیاری مانند شرایط آب و هوایی در شست و شوی خودرو نقش زیادی دارد.

نیاز به شست و شوی خودرو در هوای سرد و برفی بسیار بیشتر از هوای گرم و خشک است. دلیل این امر وجود گل و لای و برف و همچنین نمک جاده است.

نمک روی سطح جاده، باعث خردگی و زنگ زدگی می‌شود؛ اما می‌توان با شستشوی خودرو حداقل هر هفته یک بار از آن جلوگیری کرد.

در صورت امکان باید زیر خودرو را نیز بشویید؛ زیرا نمک زیادی به زیر خودرو می‌چسبد.

نه تنها برف و زمستان باعث می‌شوند شما خودرویتان را زودتر بشویید؛ رانندگی‌های طولانی مدت در بزرگراه‌ها نیز ممکن است خودرو را کثیف‌تر کرده و نیاز به شست و شو داشته باشد.

در این صورت، برای محافظت از رنگ، توصیه می‌شود حشرات و کثیفی را پاک کرده و خودرو را بشویید.

شستشوی اتومبیل

 

 

 

تعویض روغن خودرو

روغن موتور اگر در فواصل منظم و به موقع تعویض گردد باعث طول عمر و کارکرد روان تر خودروی شما می شود. همچنین به دلیل آلودگی بنزین ها می بایست صافی بنزین نیز با هر دو بار تعویض روغن موتور، عوض شود. بهتر است هر 50 هزار کیلومتر روغن گیربکس نیز تعویض گردد.

تعویض روغن خودرو

 

 

تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوا به طور استاندارد هر 6 ماه می بایست تعویض گردد، ولی اگر در شهر آلوده ای زندگی می کنید به شما توصیه می کنیم با هر بار تعویض روغن و یا سالانه 4 بار فیلتر هوا تعویض گردد. بهتر است برای منظم بودن در نگهداری خودرو برای لوازم تعویضی و مصرفی دفترچه ثبت تاریخ و کیلومتر داشته باشید.

سطح روغن در موتور خودرو

در بحث نگهداری و چکاپ خودرو کنترل روغن موتور اهمیت ویژه ای دارد. سطح روغن می بایست زمانی که خودرو گرم است به صورت هفتگی کنترل شود. به این صورت که میله روغن سنج را خارج نموده، تمیز می کنید و سپس درون محفظه روغن قرار داده و بیرون می کشید. پس از افقی نگه داشتن میله میزان روغن باید بین Add و Full باشد.

تعمیر و نگهداریو چکاپ دوره ای خودرو

  1. چکاب ماهانه خودرو

مواردی که باید به صورت ماهانه در خودروی خود آنها را بررسی نموده و در صورت نیاز آنها را تعمیر یا تعویض کنید شامل موارد زیر می باشند:

  • بازرسی لاستیک ها
  • اطمینان از سلامت چراغ های خودرو
  • بررسی سطح روغن و آب  اتومبیل
  • بازرسی کامل شیشه جلو خودرو
  1. چکاپ سه ماهه خودرو

برخی از قطعات و اجزای خودرو باید هر سه ماه یک بار بررسی شده یا تعویض شوند که شامل موارد زیر می باشند:

  • تعویض روغن موتور خودرو
  • تعویض فیلتر روغن خودرو
  • بررسی تسمه ها و شلنگ ها از نظر فرسودگی و پارگی
  • بررسی باتری و کابل های اتومبیل
  1. چکاب سالیانه خودرو

مواردی در خودرو که نیاز است به صورت سالیانه مورد بررسی دقیق یا تعویض قرار گیرند عبارتند از:

  • تعویض فیلتر هوای کابین و موتور
  • بررسی ترمزهای خودرو
  • روغن کاری لولا های خودرو

با انجام تمام چک لیست بالا و کم کاری نکردن در نگهداری خودرو، مطمئن باشید که تا چندین سال ، خودروی شما به خوبی عمل خواهد کرد و احتمال مشکل یا حادثه در زمان رانندگی را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *