اطلاعات خاص خودرویی

جوش آوردن موتور خودرو

جوش آوردن موتور خودرو

جوش آوردن موتور خودرو

اگر مایع خنک کننده موتور خودرو شروع به جوشیدن کند چه اتفاقی می افتد؟

خودرو شما بیش از حد گرم خواهد شد که می تواند باعث سوختن واشرسرسیلندر ، تاب برداشتن سرسیلندر و حتی آسیب جدی به پیستون ها، دیواره سیلندر، سوپاپ ها و یاتاقان ها شود. همچنین این مشکل می تواند منجر به افزایش دمای روغن خودرو  و بروز مشکلاتی در روانکاری و  حتی خاموش شدن خودرو شود.

جوش آوردن موتور خودرو

جوش آوردن موتور خودرو

علل جوشیدن خنک کننده موتورخودرو

هنگامی که دمای موتور از نقطه جوش خود بالاتر می رود، مایع خنک کننده خودرو می جوشد. بنابراین گرم شدن بیش از حد موتور، علت جوش آمدن خنک کننده موتور است. خرابی سیستم خنک کننده موتور منجر به داغ شدن موتور می شود. با این حال، اگر مایع ضد جوش خودرو شما در حال جوشیدن است، ممکن است به دلایل ذیل باشد:

  • خرابی درپوش رادیاتور
  • واشر سر سیلندر معیوب
  • عملکرد بد پمپ آب
  • خرابی ترموستات
  • گرفتگی رادیاتور
  • هواافتادن در رادیاتور
  • کاهش میزان مایع خنک کننده
  • سیستم توربوشارژ خودرو
جوش آوردن رادیاتور خودرو

جوش آوردن رادیاتور خودرو

علل ورود هوا به سیستم خنک کننده

هوا از راه های زیر وارد سیستم خنک کننده می شود:

  1. نشتی شلنگ مخزن خنک کننده

شایع ترین علت ایجاد حباب در رادیاتور خودرو ، ترک خوردگی یکی از شلنگ های مایع خنک کننده است. اگر درون شلنگ ها جرم وجود داشته باشد، می تواند هوا وارد سیستم خنک‌کننده خودرو شما شود و تحت فشار، حباب‌هایی تشکیل شود.

یک ترک خوردگی ممکن است برای مدتی خود را نشان ندهد  تا اینکه شروع به نشت و ایجاد حباب کند. تنها زمانی که فشار زیاد می شود، عیب شلنگ خود را نشان می دهد. این بدان معنا است که اگر شما به تازگی شلنگ ها را بررسی کرده اید، هیچ تضمینی وجود ندارد که هیچ ترک خوردگی ای در سیستم خنک کننده وجود نداشته باشد.

نشتی سیستم خنک کننده موتور

نشتی سیستم خنک کننده موتور

  1. شل بودن درپوش فشار

مشکل این است که وقتی آب به جوش می‌آید، تبدیل به بخار می‌شود. این موضوع باعث می‌شود حباب‌هایی در مخزن ایجاد شوند و مایع خنک‌کننده را بیرون برانند. بنابراین وقتی مایع خنک‌کننده به جوش می‌آید، از زیر درپوش رادیاتور خارج می‌شود. این اتفاقی بسیار بد است زیرا اگر مراقب نباشید، موتور ماشین شما بیش از حد گرم می شود و به شدت آسیب می بیند. در حالت بسیار شدیدتر ، این موضوع حتی می تواند باعث انفجار سیستم خنک کننده شود.

  1. نشتی واشر سرسیلندر

نشتی واشر سرسیلندر می تواند به حباب های هوا اجازه ورود به سیستم خنک کننده را بدهد و نتیجتا فشار سیستم خنک کننده حفظ نمی شود. برای به گردش درآوردن مایع خنک کننده، فشار خاصی لازم است. این موضوع به نوبه خود منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و جوشیدن مایع خنک کننده می شود.

سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سرسیلندر

روش جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو

بهترین راه برای جلوگیری از این موضوع، اطمینان از میزان کافی مایع خنک‌کننده در مخزن انبساط و استفاده از ضدیخ-ضدجوش با کیفیت  و مواد ضد خوردگی است.

این اقدامات،  از سیستم خنک کننده خودرو شما محافظت می کند. وقتی موتور شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، با احتیاط رانندگی کنید تا بتوانید سرعت را کاهش دهید و آن را به مکانی امن برسانید.

 

برخی از سیستم های خنک کننده  پس از فروش به شما این امکان را می دهند که یک رادیاتور خارجی را در رادیاتور استاندارد خود قرار دهید. این سیستم ها در خنک سازی کارآمدتر هستند. در صورت نصب چنین سیستم هایی، می‌توانید یک پمپ با ظرفیت بیشتر و یک فن خنک‌کننده نصب کنید تا اطمینان حاصل شود که مایع خنک‌کننده در کل سیستم به خوبی به گردش در می آید.

اگر از سیستم‌های تقویت‌شده توربوشارژر یا سوپرشارژر استفاده می‌کنید، می‌توانید یک خنک‌کننده روغن نیز نصب کنید تا از خنک شدن روغن موتور اطمینان حاصل کنید. اینها تغییرات بسیار مؤثری هستند و به هر وسیله نقلیه ای اجازه می دهند با حداکثر قدرت حرکت کند. اگر به خودرو خود علاقمند هستید،  واقعاً ارزش نصب یکی از این موارد را دارد زیرا عمر خودرو شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

آب رادیاتور

آب رادیاتور

نتیجه گیری

جوشیدن مایع خنک کننده خودرو مشکلی رایج در خودروها است و عمدتا زمانی رخ می دهد که موتور به دلیل گیر کردن در ترافیک، بیش از حد گرم می شود. در این شرایط اتفاقی که می افتد این است که مایع خنک کننده در یک فضای بسته و بدون هیچ راهی می جوشد و باعث ایجاد فشار و اختلال در جریان مایع خنک کننده در درون بلوک موتور می شود. در نتیجه مقداری از مایع خنک کننده از پشت آب بندی سرسیلندر به داخل سیلندرها وارد می شود و با روغن موتور مخلوط می گردد و نهایتا  ابری از بخار از اگزوز خارج شود.

در صورت بروز چنین حالتی، در بسیاری از موارد فقط آسیب جزئی به موتور وارد می شود، اما در برخی موارد، سر سیلندر تاب بر می دارد یا بلوک موتور دچار ترک خوردگی می گردد. در صورت بروز چنین اتفاقاتی، بسته به میزان آسیب دیدگی موتور خودرو ، تراشکاری سرسیلندر، تعویض واشر سرسیلندر ، تعویض سر سیلندر  و حتی تعویض بلوک موتور لازم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *