دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید سایز لاستیک مناسب ماشین

با پیشرفت تکنولوژی و بزرگ شدن شهرها استفاده از خودرو برای همه ضروری می‌باشد. برای ایمنی در هنگام رانندگی باید خودرو از لحاظ فنی چکاپ شود تا فرد هنگام رانندگی دچار سانحه نشود. یکی از قسمت‌های ماشین که نیاز به بررسی دارد، لاستیک نام دارد که کیفیت آن بسیار مهم است. همچنین استفاده از لاستیک فرسوده کار بسیار خطرناکی بوده، زیرا ممکن است حین رانندگی لاستیک سوراخ شود. علاوه بر کیفیت باید سایز لاستیک نیز به درستی انتخاب گردد. با توجه به راهنمای سایز لاستیک می‌توانید لاستیک مناسب خودروی خود را تهیه نمایید.

لاستیک

مطلب ما مربوط به راهنمای سایز لاستیک  است. پس باید درمورد تایر و لاستیک بیشتر بدانید. تایر یکی از اجزای مهم ماشین است. تفاوتی ندارد که در جاده‌های آسفالت رانندگی کنید و یا در جاده‌های خاکی، باید قبل فرسوده شدن تایر ماشین و همچنین قبل از اینکه به تعویض نیاز داشته باشد، یک جفت تایر جدید خریداری کنید. عمر لاستیک به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع ماشین
  • آب و هوا
  • نوع رانندگی
  • راه‌ها و جاده‌ها

اکثر افراد تعویض لاستیک خود را به موقع انجام نمی‌دهند و پس از مدتی با لاستیک‌های کاملا صاف مواجه می‌شوند.

انواع لاستیک خودرو

با ساخته شدن ماشین‌های متنوع، لاستیک‌های گوناگونی نیز تولید شده است. برای بسیاری از افراد تهیه لاستیک ارزان بسیار مهم است، اما ابتدا شما باید بدانید که چه تایری بر روی ماشین شما قرار دارد و چه گزینه‌هایی در پیش رو برای انتخاب لاستیک دارید. معمولا همه افراد به دنبال لاستیکی هستند که مشابه لاستیک قبلی باشد، اما اگر بدانند که چه گزینه‌های دیگری برای انتخاب دارند تغییر نظر می‌دهند. لاستیک‌ها از نظر پهنا، فاق و اندازه رینگ با یکدیگر تفاوت داشته و باهم مقایسه می‌شوند.

برخی تایرها برای تمام فصل‌ها قابل استفاده هستند که به آن‌ها تایر چهار فصل گفته می‌شود. برخی دیگر از تایرها مناسب برای فصل خاصی خواهند بود، مانند تایرهای زمستانی یا تابستانی. اما مهم‌تر از این موارد سایز لاستیک است که مطابق با اندازه رینگ مثلا 15 یا 16 اینچ و براساس ارتفاع و پهنای رینگ انتخاب می‌گردد. سایز رینگ یا سایز لاستیک به صورت یک عدد در دفترچه راهنمای خودرو به عنوان راهنمای سایز لاستیک درج شده است. در این قسمت چند سایز رینگ و لاستیک که مرسوم‌تر هستند بیان می‌شود:

  • خودروهای مجهز به رینگ 13 اینچی

خودروهایی که از این سایز رینگ استفاده می‌کنند، جزء کوچکتین خودروهای بازار هستند. ازجمله این خودروها عبارتند از خانواده پراید، تیبا، ام وی ام110 و وانت پیکان. مرسوم‌ترین آن‌ها خانواده پراید که شامل سایپا131، سایپا111 و سایپا 132 بوده و سایز لاستیک درج شده در دفترچه راهنما 13R65/165 است. از آنجا که پراید و تیبا به عنوان خودروهای اقتصادی قلمداد می‌شوند، لاستیک ‌های پررونق آن‌ها نیز از محصولات مقرون به صرفه‌تر هستند. برندهای بارز، یزدتایر و کویرتایر از جمله تامین‌کنندگان اصلی تایر پراید به شمار می‌آیند.

  • خودروهای مجهز به رینگ 14 اینچی

در راهنمای سایز لاستیک ، رینگ 14 نسبت به رینگ 13 کمی شلوغ‌تر است و محصولات خانواده پژو 206 از این سایز استفاده می‌کنند. محصولات وطنی دیگر مانند ساینا و رانا نیز این رینگ را به کار می‌برند. نصب رینگ یک سایز بزرگتر برروی خودروهایی مانند پراید نیز انجام می‌گردد، به همین خاطر این سایز تقاضای زیادی دارد. تایر 14R65/185 متداول‌ترین لاستیک برای رینگ با سایز 14 بوده که در خودروهایی مانند پژو پارس، پژو 405، پژو 206 و پژو206 صندوق‌دار، پژو 207i و رانا به کار می‌رود.

  • خودروهای مجهز به رینگ 15 اینچی

این سایز رینگ مربوط به لاستیک ‌های خانواده سمند مانند سمند LX، سورن و دنا بوده و مالکان خودروهای پارس و پژو 405 هم اگر بخواهند از رینگ بزرگتر استفاده کنند، رینگ 15 اینچی را باید به کار ببرند. از آنجایی که استفاده از سمند و پژو 405 در تاکسیرانی گسترش پیدا کرده، مانند پراید سهمیه لاستیک دولتی به آن‌ها اختصاص داده شده است. بر روی رینگ 15 چهار مدل تایر با راهنمای سایز لاستیک 15R65/195، 15R60/195، 15R65/185 و 15R60/205 نصب می‌شود که سایز آخر بهترین سایز برای سمند به حساب می‌آید.

راهنمای سایز لاستیک

برروی هر لاستیک اعدادی حک شده است که این اعداد به عنوان راهنمایی برای سایز لاستیک استفاده می‌شود که هرکدام از این اعداد مفهومی دارند. هرکدام از این اعداد و حروف را برای راهنمای سایز فرضی 16R60/215P در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. حرف لاتین اول: نوع لاستیک

درمورد راهنمای سایز لاستیک  تا به این بخش مطالب مختلفی را متوجه شدید. اما در این بخش برایتان یک نکته جالب داریم.سایز برخی خودروها با یک حرف شروع شده که نشان‌دهنده نوع خودرویی است که برای آن لاستیک طراحی شده است. در برخی تایرها این حرف نوشته نمی‌شود. حرف P ماشین سواری، حرف LT خودروهای بزرگ سبک، حرف ST تریلرهایی که پشت خودروهای بزرگ سبک نصب می‌شوند و حرف T لاستیک یدکی برای استفاده موقت است.

  1. حرف لاتین دوم: ساختار لاستیک

این حرف نشانگر نوع ساختار داخلی لاستیک است که امروزه اکثر تایرها از تکنولوژی رادیال استفاده می‌کنند، که مخفف آن به صورت حرف R نشان داده می‌شود. گاهی این حرف حذف شده و به صورت 15/65/215 حک خواهد شد.

  1. رقم اول: پهنای تایر

این عدد نشان‌دهنده پهنای تایر برحسب میلی‌متر می‌باشد. در این مثال پهنای تایر 215 میلی‌متر است.

  1. رقم دوم در راهنمای سایز لاستیک : درصد فاق

فاق به دیواره کنار لاستیک گفته می‌شود. عدد دو رقمی بعد از ممیز درصد فاق لاستیک را نشان می‌دهد و بیانگر نسبت فاق به پهنای آن به درصد می‌باشد.

  1. رقم سوم: سایز رینگ

رینگ به ساختار فلزی که لاستیک دور آن قرار می‌گیرد گفته می‌شود. پوشش برخی از رینگ‌ها از جنس پلاستیک و کائوچو بوده و برخی دیگر تمام فلزی هستند. دو رقم آخر نشانگر قطر رینگ داخل تایر می‌باشد که به آن سایز رینگ هم می‌گویند.

سخن آخر

در هنگام استفاده از خودرو باید از سالم و باکیفیت بودن لاستیک آن اطمینان حاصل کنید. در صورت خراب بودن لاستیک ممکن است ماشین دچار حادثه شود. هنگام خرید تایر باید به راهنمای سایز لاستیک که بر روی آن حک شده دقت نمایید و لاستیکی متناسب با خودروی خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *