مشکلات خاص خودرویی

دلایل داغ کردن موتور خودرو

دلایل داغ کردن موتور خودرو

داغ کردن موتور خودرو یا بالا رفتن آمپر آب از اتفاقاتی است که هر سال با فرارسیدن فصل گرما رانندگان زیادی را آزار می دهد و باعث نگرانی آنها میشود. دلایل داغ کردن موتور خودرو

عوامل داغ کردن ماشین چیست؟

1) عملکرد نادرست رادیاتور

رادیاتور یکی از مهمترین اجزا سیستم خنک کننده موتور است که هر گونه اشکال در فرایند آن باعث داغ کردن موتور خودرو در شرایط خاص می شود، اولین و شایع ترین مشکل رادیاتور، کثیف شدن و جرم گرفتن شبکه های داخلی رادیاتور است. معمولا وقتی رادیاتور خودرو کثیف باشد خودرو در سربالایی ها و جاهای پرترافیک داغ میکند که می توان با ریختن کمی آب روی آن به سرعت دمای آب پایین می آید.

همچنین اگر فن رادیاتور آسیب ببیند یا پره‌های فن دچار شکستگی شوند جریان هوا به‌درستی وارد آن نمی‌شود و درنتیجه دمای مایع خنک‌کننده به میزان کافی کاهش نمی‌یابد و موجب داغ کردن موتور خودرو می‌شود.

نشتی در سیستم تهویه:

همانطور که می دانید وظیفه‌ اصلی سیستم تهویه و رادیاتور خودرو، کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور است. حالا اگر نشتی کوچکی در بدنه‌ رادیاتور وجود داشته باشد، مجموعه‌ تهویه به‌اصطلاح هوا می‌گیرد و باعث داغ شدن موتور خودرو می شود.

 

2) کم بودن مقدار روغن‌ موتور:

روغن ‌موتور به‌تنهایی نقش به‌سزایی در خنک کردن موتور ایفا می‌کند و از داغ کردن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. درواقع روغن 75 تا 80 درصد از گرمای موتور را از بین می‌برد و همچنین قطعات مختلف قلب خودرو را به‌خوبی چرب می‌کند تا در اثر تحرک، اصطکاک کم‌تری داشته باشند و  همچنین افزایش دما را کاهش می‌دهد.

مقدار روغن موتور

3) خرابی ترموستات

بهتر است بدانید بهترین دما برای کارکرد صحیح موتور حدود ۹۰ درجه است. عملکرد نادرست ترموستات در شرایط سخت مانند سربالایی و ترافیک باعث داغ کردن موتور خودرو میشود. در صورتی که ترموستات کاملا خراب شود موتور خودرو بسرعت جوش می آورد، البته گاهی نیز ترموستات کاملا باز می ماند که در این صورت دمای موتور همیشه پایین است و در زمستان بخاری خودرو عملکرد مناسبی ندارد. یک ترموستات معیوب می‌تواند برای همیشه بسته بماند و مانع از رسیدن آب رادیاتور به اطراف موتور شود.

یکی از علت‌های داغ کردن موتور ماشین  مسدودشدن شریان سیستم تهویه است. گاهی اوقات ترموستات خراب، می‌تواند مسیر رسیدن مایع خنک‌کننده به موتور را مسدود کند و افزایش دمای غیرطبیعی موتور را به‌همراه داشته باشد.

دلایل داغ کردن موتور خودرو- خرابی ترموستات

4) خرابی واتر پمپ

اگر در عملکرد نشانگر دمای موتور متوجه نوسان و بالا پایین رفتن دما شدید، به‌ احتمال‌ زیاد واتر پمپ شما درست عمل نمی‌کند . خنک شدن موتور به ورود مایع خنک‌کننده همراه با یک سرعت خاص و ثابت بستگی دارد. خرابی و شکستگی پروانه داخل واتر پمپ می‌تواند از سرعت این کار کاسته و موجب کاهش آب ورودی به پیشرانه و افزایش دمای آن شود.

5) داغ شدن بیش از حد کاپوت خودرو

یکی ازعلائمی که هنگام داغ شدن بیش از حد موتور خودرو خود مشاهده خواهید کرد، داغ شدن بیش از حد کاپوت خودرو است. توجه داشته باشید هنگامی خودرو شما به درستی کار می کند که بدون این که دست شما بسوزد، بتوانید دست خود را به مدت 10 ثانیه روی کاپوت خودرو نگه دارید.

6) کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور

یکی از دلایل داغ کردن موتور کثیف بودن بدنه موتور است. امروزه سیلندر، سرسیلندر، کارتل و اغلب قطعات جانبی موتور از آلیاژ آلومینیوم ساخته میشود که علاوه بر وزن سبک رسانای خوب حرارتی محسوب می‌شود. قسمتی از حرارت حاصل از احتراق از طریق آب و قسمتی نیز از طریق روغن موتور به بدنه موتور انتقال پیدا میکند.

در بسیاری از موتور ها شیارهایی  روی کارتل و بدنه موتور در جهت موازی با طول خودرو طراحی شده که مقدار قابل توجهی از حرارت موتور را به هوای عبوری انتقال میدهند. کثیفی روی بدنه موتور مانند عایق عمل کرده و مانع از انتقال حرارت از طریق بدنه موتور میشود.

7) پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور

تمام قطعات متحرک داخلی موتور ‍ به نوعی روغنکاری میشوند و بیش از شصت درصد فضای داخلی موتور محل عبور روغن است. مایع سیستم خنک کننده موتور‌ مستقیما با محفظه احتراق، سوپاپها و پیستونها تماس ندارد اما روغن با حضور در تمام قسمتهای متحرک موتور حرارت آنها را گرفته و به بدنه موتور انتقال میدهد.

بدین ترتیب پایین بودن سطح روغن موتور و یا کثیف بودن بیش از حد آن مانع انتقال صحیح حرارت به بدنه موتور و سیستم خنک کننده میشود. کثیف بودن روغن موتور باعث بالا رفتن اصطکاک و مقاومت در برابر چرخش موتور نیز میگردد که به طور مستقیم باعث فشار مضاعف به موتور و بالا رفتن درجه آب می‌شود.

8) سفت بودن سوپاپها

یکی از دلایل داغ کردن موتور خودرو کم بودن خلاصی سوپاپها است. در خودرو های مختلف خلاصی یا لقی سوپاپها به اشکال گوناگون تنظیم میشود. در بعضی از انواع موتورها خلاصی سوپاپ بصورت دستی توسط تعمیرکار خودرو انجام میشود که به آن فیلرگیری میگویند .

در بعضی دیگر تنظیم خلاصی سوپاپ بوسیله واشر های تنظیمی با ضخامت های گوناگون توسط تراشکار انجام میشود و در اغلب خودرو های امروزی قطعات هیدرولیکی مسئول تنظیم لقی سوپاپها بصورت اتوماتیک هستند که به آنها لیفتک یا استکان تایپیت اتوماتیک گفته میشود .

در هر یک از این موارد  اشتباهات فردی، اشکال در قطعات و یا عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب میتواند باعث کم بودن خلاصی سوپاپ و در نتیجه بالا رفتن آمپر آب خودرو بشود . سفت بودن سوپاپ ها باعث کم شدن توان موتور خودرو و داغ کردن موتور بویژه در سربالایی و دور بالای موتور میشود. از نشانه های سفت بودن سوپاپها میتوان به خروجی پرتابی و پر صدای اگزوز و صدای غیر عادی موتور در دور بالا اشاره کرد.

سفت بودن سوپاپها

 

9) بخار

به محض اینکه متوجه خروج بخار از کاپوت خودرو شدید، مطمئن باشید که موتور خودرو شما بیش از حد گرم شده است، و زمان آن فرا رسیده است که خودرو خود را خاموش کنید. خارج شدن بخار از موتور خودرو نشان می دهد که دمای روغن خنک کننده موتور به نقطه جوش آن  رسیده است.

10) بوی سوختن

یکی دیگر از علائم داغ شدن بیش از حد موتور، انتشار بوی سوختن پلاستیک یا لاستیک از موتور است. هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود، واشرهای لاستیکی، و رزین های موجود در موتور خودرو، ممکن است شروع به سوختن کنند.

11) کاهش قدرت موتور خودرو

وقتی یک موتور خودرو بیش از حد داغ شده باشد، دارای قدرت کمتری نسبت به موتوری است که در دمای مناسب خود قرار دارد. با این وجود از دست دادن قدرت موتور خودرو می تواند نتیجه چندین مسئله باشد. بنابراین شما باید مراقب علائم دیگر بروز این مسئله نیز باشید.

12) نشت کردن روغن از سیستم خنک کننده موتور

بدون وجود یک سیستم خنک کننده فعال، دمای موتور خودرو بیش از حد بالا می رود. هنگامی که روغن خنک کننده موتور خودرو به بیرون نشت می کند، موتور خودرو به اندازه کافی خنک نمی شود. هوا نیز از طریق قسمت نشت کننده روغن وارد سیستم موتور می شود و باعث ایجاد حباب هوای گرم در موتور خودرو می گردد.  این نشت روغن ممکن است در نتیجه یک سوراخ و یا ساییدگی یا پاره شدن عمومی قطعات و یا واشرهای موتور خودرو باشد.

مکانیک خودرو شما باید بوسیله تعمیر و یا تعویض قطعه معیوب خودرو، که معمولاً ممکن است شامل تعویض مخزن روغن خنک کننده موتور خودرو باشد، بتواند این نشت روغن را به راحتی برطرف کند.

دلایل داغ کردن موتور خودرو - نشت کردن روغن موتور

13) کم بودن میزان روغن در موتور خودرو

یکی دیگر از دلایل رایج مربوط به داغ شدن بیش از حد موتور خودرو، کم بودن میزان روغن است. روغن موتور خودرو، علاوه بر روغن کاری موتور، در فرایند خنک کردن موتور خودرو نیز نقش دارد. در واقع، تا میزان حدود 70 تا 85 درصد گرمای استفاده نشده در موتور خودرو از طریق این روغن خارج می شود. روغن موتور به دلیل خاصیت روانکاری آن، با جلوگیری از تولید گرمای اضافی، به کاهش اصطکاک ایجاد شده در هنگام کار کردن موتور خودرو، کمک می کند.

اغلب می توان این مشکل را بوسیله اضافه نمودن روغن تا سطح مناسب آن در سیستم خنک کننده خودرو موتور برطرف نمود، اما پایین بودن مداوم سطح روغن موجود در سیستم خنک کننده خودرو، می تواند نشان دهنده مشکل دیگری نیز باشد. این مسئله می تواند به یکی از دلایل زیر نیز رخ بدهد:

  • ایجاد نشت روغن از موتور خودرو
  • واشرهای معیوب مربوط به سوپاپ ها، باعث ایجاد نشت روغن به درون موتور خودرو می شوند.
  • رینگ های پیستون موتور فرسوده شده است.

به خاطر داشته باشید که موتور خودرو به همان میزان که عمر بیشتری از آن می گذرد، روغن بیشتری مصرف می کند. بنابراین، برای کمک به رفع این مشکل، می توانید از مواد افزودنی مناسبی که برای کند کردن مصرف روغن طراحی شده اند و یا از مواد ضخیم کننده بدنه موتور خودرو استفاده کنید.

14) شکستگی پمپ آب خودرو

یکی دیگر از علل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو ممکن است وجود یک پمپ آب معیوب باشد. اگر پمپ آب خودرو شما معیوب باشد، ممکن است آب خنک کننده موتور به بیرون نشت کند، و در این حالت در هنگام رانندگی، شما صدای ناله موتور را می شنوید، دراین هنگام  بخار آب از رادیاتور خودرو خارج می شود.   پمپ آب خودرو به گونه ای ساخته شده است که عمر زیادی داشته باشد، اما این موضوع به این معنی نیست که این پمپ هیچگاه خراب نمی شود، بنابراین باید پس از طی نمودن 100،000 مایل (حدود 200،000 کیلومتر) نیاز داشته باشید آن را تعویض کنید.

شکستگی پمپ آب خودرو

 

15) هوای داغ

بیشتر خودرو های مدرن به سیستم های خنک کننده ای مجهز هستند که می توانند موتور خودرو را حتی در اواسط تابستان  در دمای مناسب نگه دارند. با این حال، شرایط خودرو های کلاسیک کاملاً فرق می کند. موتور خودرو های تولید شده قبل از اینکه سیستم خنک کننده مایع به طور گسترده در خودرو ها بکار گرفته شود، حتی اگر هیچ مشکلی در موتور خودرو وجود نداشته باشد، ممکن است در دمای بالا گرم شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *