دسته‌بندی نشده

تفاوت ساینا با ساینا s چیست؟

درک تفاوت ساینا با ساینا s می‌تواند برای کسی که به دنبال خرید یکی از این دو مدل خودرو است، بسیار مهم باشد و حتی کوچک‌ترین جزئیات را نیز در خصوص این دو مدل ماشین، در نظر بگیرد. برای آن که بتوانیم کمک بیشتری را به شما داشته باشیم، این مقاله را آماده کرده و سعی می‌کنیم تا حد ممکن به جزئیات این دو مدل خودرو بپردازیم.

ساینا

ابتدا بهتر است به بررسی ساینا بپردازیم و جزئیات مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم، سپس می‌توانیم به سراغ مدل بعدی آن یعنی ساینا اس رفته و مشخصات آن را بررسی کنیم. اولین موردی که در خصوص ساینا مطرح می‌شود آن است که این ماشین در واقع همان تیبا بوده و صرفاً قیمت بالاتری دارد. البته ساینا دارای دو مدل دنده‌ای و اتومات نیز است که می‌تواند یکی از آپشن‌های این خودرو به حساب بیاید.

البته اضافه شدن چند آپشن به این خودرو را نیز نباید نادیده گرفت. این دو مورد را می‌توان در خصوص بهبود ایمنی این خودرو نسبت به تیبا و همچنین بزرگ‌تر شدن و جادار‌تر شدن فضای داخلی کابین دانست. در عین حال در بررسی تفاوت ساینا با ساینا s متوجه می‌شویم که ساینا دارای نقاط ضعفی نیز است. این نقاط ضعف را می‌توان در ۳ جمله خلاصه کرد: کیفیت پایین ساخت، کمتر بودن تجهیزات در مدل دنده‌ای ساینا نسبت به مدل اتوماتیک آن و همچنین شباهت کامل به خودرو تیبا از لحاظ فنی.

مشخصات فنی ساینا

مشخصات فنی این خودرو در چهار گروه قرار می‌گیرد. اولین مورد محور حرکتی جلو و یا همان دیفرانسیل جلو بودن ساینا است که در ۹۹% خودرو‌های سدان دیده می‌شود. مورد بعدی گیربکس ۵ دنده و سیلندر ۴ تایی این ماشین است. حجم موتور ساینا نیز برابر ۱. ۵ بوده و یک خودرو کم مصرف تلقی می‌شود.

عملکرد فنی ساینا

در بررسی تفاوت ساینا با ساینا s می‌توانیم به عملکرد فنی این خودرو نیز بپردازیم. در بررسی چگونگی عملکرد فنی یک خودرو و یا عملکرد موتور آن بهتر است بدانیم که میزان قدرت، گشتاوری، شتاب، سرعت صفر تا صد و همچنین میزان سوخت خودرو در چه حد است تا در نهایت بتوانیم قدرت کلی موتور را تخمین بزنیم.

قدرت موتور ساینا برابر ۸۷ اسب بخار است و گشتاوری حدود ۱۲۸ نیوتن بر متر دارد. شتاب این خودرو برای رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر برابر ۱۲. ۸ ثانیه الی ۱۳ ثاینه است و نهایت سرعتی که می‌توان با ساینا در اتوبان‌ها و جاده‌های صاف طی کرد، برابر ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است. همان طور که پیشتر نیز گفته شد، ساینا خودرویی است با حجم موتور یک و نیم لیتری، بنابراین می‌توان گفت که خودرو کم مصرفی بوده و مقرون به صرفه است. میزان مصرف سوخت این خودرو به شکل ترکیبی برابر ۷ لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر است.

آپشن‌های ساینا

ساینا یکی از تولیدات اقتصادی شرکت سایپا است؛ بنابراین نباید انتظارات بسیار زیادی از این ماشین داشته باشید. این خودرو بیشتر برای قشر ضعیف و متوسط جامعه ساخته شده است و مسلماً آپشن‌های خاصی همچون خودرو‌های بی. ‌ام. و، بنز، هیوندا و… ندارد. در بررسی تفاوت ساینا با ساینا s می‌بینیم، آپشن‌هایی که در این خودرو وجود دارند شامل سنسور دنده عقب، سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز‌های ضد قفل، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه دیجیتالی، ایزوفیکس صندلی و آینه بغل‌های برقی می‌شوند.

ساینا s

اولین باری که ساینا به بازار خودرویی ایران عرضه شد، حدود سال ۱۳۹۵ بود و ۴ سال پس از آن، یعنی در سال ۱۳۹۹ بود که شرکت سایپا احساس نیاز به تغییر را پیدا کرد و یک فیس لیفت از ساینا ارائه داد. این خودرو جدید با نام ساینا s شناخته شد که دارای چند مزیت و آپشن جدید نیز شده بود.

اگر بخواهیم مزیت‌ها و معایب ساینا S را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که این خودرو دارای نقاط ضعفی همچون کیفیت پایین ساخت و شباهت فنی کامل به تیبا آپشنال است. در حالی که مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت این خودرو نیز شامل فضای جا دار و بزرگ کابین، آپشن‌های بیشتر و همچنین استاندارد یورو ۵ می‌شوند.

تمامی مشخصات فنی و همچنین نحوه عملکرد موتور این خودرو به طور کاملاً دقیق با ساینا یکسان است و از این لحاظ تفاوت زیادی بین این دو مورد وجود ندارد. اما در بررسی تفاوت ساینا با ساینا s متوجه می‌شویمف تفاوت‌هایی که در ساینا S لحاظ شده است، غالبا در قسمت آپشن‌های این خودرو و همچنین بهبود ویژگی‌های ظاهری این خودرو است.

به طور مثال این موارد جز آپشن‌های خودرو ساینا S محسوب می‌شوند:

اضافه کردن چراغ دی لایت به چراغ‌های جلو خودرو، وجود سیستم توزیع نیروی ترمز، وجود ترمز‌های ضد قفل، سنسور دنده عقب برای پارک کردن بهتر ماشین توسط راننده، وجود چراغ‌های مه شکن جلو و عقب در خودرو، چراغ بدرقه و همچنین استفاده از لامپ‌های هالوژنی در چراغ‌ها، فرمان دی کات، ایربگ‌های راننده و سرنشین، قفل مرکزی روی داشبورد، سیستم تهویه دیجیتالی، ایزوفیکس صندلی و آینه بغل‌های برقی، همگی جز موارد و آپشن‌هایی هستند که در ساینا S دیده می‌شوند. بسیاری از این موارد در ساینا نیز وجود دارند، اما برخی از آن‌ها صرفاً مختص ساینا S هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی تفاوت ساینا با ساینا s پرداختیم. به طور کلی ساینا یکی از تولیدات داخلی است که برچسب شرکت سایپا به عنوان گروه خودرو‌سازی آن، بر روی کاپوتش حک شده است. افراد بسیاری هستند که انتظار دارند سایپا بتواند با خودرو‌های خارجی رقابت کند، اما این موضوع درست نبوده و از این خودرو نباید انتظارات زیادی داشت. در صورتی که قصد خرید ساینا و ساینا s را داشتید، بهتر است ابتدا به نکات گفته شده در خصوص این خودرو‌ها توجه کرده و سپس خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *